Sofie

Lilla du :)

Publicerad 2012-03-05 21:26:41 i Allmänt

Vi är i vecka 30 nu. På onsdag går vi in i vecka 31...

För er som är intresserade händer detta i vecka 30:
Nu är bebisen drygt 39 cm lång. Ökningen i längd saktar snart av, men bebisen kommer att fortsätta lägga på sig vikt ända fram till födseln. Förmodligen väger den ungefär 1,3 kg nu.

Lungor och matsmältningssystem är nu nästan färdigutvecklade och bebisen fortsätter att blinka. Den kan förmodligen se vad som händer inne i livmodern, till exempel skiftande ljusnivåer och rörliga ljuskällor. Om du håller en ficklampa mot magen, kanske bebisen inte bara vänder sig mot den, utan sträcker sig eventuellt mot ljuset.

En del forskare tror att det stimulerar bebisens synutveckling om du har magen ”ute” i ljuset. Förvänta dig inte att bebisen ska ha perfekt syn när den föds, däremot – nyfödda ser bara någorlunda bra på 20-30 centimeters avstånd. Normalseende barn når inte vad vi menar med perfekt syn förrän kring åttaårsåldern. Bebisen har nu ögonbryn och ögonfransar.

Nu omges bebisen av ungefär en liter fostervatten, men det blir mindre när den blir större och det blir trångt. Din expanderande livmoder trycker på diafragman, vilket kan göra att du känner
dig andfådd och har svårt att andas ordentligt, men det är en naturlig följd att att det är trångt där inne.

Vid ungefär 34 veckor (eller precis innan det är dags att föda, om detta är din andra eller tredje graviditet) kommer bebisens huvud att vändas nedåt i bäckenet inför förlossningen, vilket gör att det blir lättare att andas och äta.


Jag blir andfått för minsta lilla känns det som. Skönt att mina symptomer "stämmer" :)
Har lite värk i ryggen och svanken ibland, när jag legat en hel natt, fullt normalt det också.
Drömmer om bebisen och om bebisens saker. Om vagnen blir bra? Babysittern osv...
Bearbetar en massa tankar i drömmarna, grubblar som Johan kallar det...

Drömde i natt att man såg foten tydligt.. Den putade ut och Johan drog av en fot :) hahaha

 (inte min mage, är från google)

Vi känner bebisen tydligt. Det blir hårt och putar ut.. Syrran har också känt mycket ihelgen! Mysigt!
Samtidigt är det lite "läskigt" att det finns någon i min mage. Som snart ska komma ut och bo hos oss.
En liten krabat som jag och johan skapat. Den lever och växer i min mage.
Spännande och ofattbart!!

Kan fortfarande tänka.. Undra när vi ska ha barn? "Glömmer" bort att vi SNART har vår bebis här..
Ibland går det inte in i mitt huvud.. Känner mig som en treåring på jobbet.. Vet att mamma ska ha bebis, men förstår inte riktigt innebörden i det hela..haahha

MEN vi längtar såå.. Pratar om vår bebis varje dag. Känner på magen och pratar med den! Vårt hjärta! ♥

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Sofie

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela