Sofie

Saknar dig. Tack för alla fina minnen <3

Publicerad 2013-12-09 21:09:51 i Allmänt

Idag den 9 december är dagen då vi tog ett sista farväl av älskade mormor.
Ett mycket fint avsked tillsammans med de närmsta.
Som prästen sa har mormor varit som ett levande uppslagsverk. Jag minns, under skoltiden när jag undrade något, ringde jag alltid mormor och morfar såklart.
Prästen sa faktiskt mycket bra saker som jag tyvärr inte la på minnet just i denna stund.
Han poängterade i alla fall att döden är bara en "paus", att vi ses igen! Man fortsätta att leva som vanligt. Nämna mormor vid samma namn, skratta med henne och prata minnen. Man ska inte ändra något för att man inte kan se henne.
Det var faktiskt en fin stund i kapellet, dock var det jobbigt, då tankarna flög iväg och man tänkte att hon faktiskt ligger där i kistan, eller ja hennes kropp i alla fall. Att man aldrig mer kommer ses eller få röra vid henne eller fråga henne något. Får tänka på vad prästen sa och hoppas att hon hör eller ser oss.
 
 
En fin dikt/psalm som prästen sa:

Det är svårt att mista en vän,

så svårt att mista en vän.

Något fint går itu. Här är jag. Var är du?

Jag vill tro, att vi träffas igen.

Som en fjäril lyfter från blomman,

som en fågel som lämnar sitt bo

söker själen sin väg mot det höga,

så har jag hört, så har jag lärt.

Är det sant vet du det nu.

Psalm 799 av Gullan Bornemark


När vi skulle gå fram och lägga vår handbukett spelade Ebbe med sin kanin, han tappade även den så den snuddade vid kistan när vi stod där framme. Kaninen är det bästa Ebbe har och mormor lyssnade på den när vi sa "hejdå" till henne innan hon gick bort.

 

 

Satt i bilen på vägen hem och tänkte på att det faktiskt är min mammas mamma, som vi idag sagt hejdå till.

Undra hur jag någonsin ska klara mig utan min egen Mammi? Det finns inte för mig.. Vem ska jag då ringa några gånger om dagen? Vem ska jag fråga om råd? Nä, det hoppas jag att det verkligen dröjer. Mormor var ju faktiskt gammal och "klar" med sitt liv.

Det sista jag skriver här ikväll, är orden som vi valde till mormors band på vår blomsteruppsättning.

Saknar dig! Tack för alla fina minnen mormor!

 

 Mormor du vet vad du ska hälsa morfar!

Mormor har inte kunnat se på många år. Hon har aldrig klagat över det. Men nu tror och hoppas jag att hon ser allt det hon vill se! <3

Kommentarer

Postat av: Mamma

Publicerad 2013-12-11 06:42:11

Tack för dina fina ord! Kram

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Sofie

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela