Sofie

snart redo, vecka 35

Publicerad 2012-04-08 11:27:15 i Allmänt

Systern min sa att hon drömt att vi fick en son! Tidigare har jag också drömt att vi får en pojke.
Får se om drömmarna har rätt? Hoppas vi inte behöver vänta allt för länge till vi får veta..
Vecka 35 är här. Bebisen är snart "färdig" och redo! Vi är nästan redo! Känns iallafall så. Vi längtar mkt iaf.

Vi har lite kvar att fixa:
* hämta vagnen
* packa bb väskan- börjat lite smått
* hämta hem babyskyddet och installera basen i bilen (finns hos johans föräldrar)
* bädda vagn och säng
* Kanske köpa amingströja eller linne??

Har gjort:
* Möblerat om
* Spjälsängen på plats
* Skötbädd på plats
* köpt babyskydd
* tvättat och lagt i kläderna i bebisens byrå
* handlat det mesta: blöjor, kläder, tvättlappar osv...

osv... 
Vi är SNART redo.. Ska bara jobba några veckor till.. Alla utvecklingssamtal är iallsfall klara på jobbet.
Vill ju dock inna gå klart kursen jag läser, sista tillfället är 4-6 maj..


Gravid vecka 35:

Barnet

Nu är barnet ungefär 45 centimeter långt. Du har säkert känt av att barnet hickar ibland. Det sväljer fostervatten, kissar och tränar därmed matsmältningen. Barnet har hittills varit ganska skrynkligt men nu börjar huden räta ut sig. Navelsträngen är generellt cirka 50 centimeter lång och tjock som en tumme.

Vikt 2 600 gram.

En annan sida på nätet:

Nu väger bebisen ungefär 2,4 kg och är cirka 46 cm lång. Du kanske kan se en armbåge, fot eller ett huvud sticka ut på magen, när den rör och sträcker på sig. Eftersom livmoderns väggar och din mage sträcks alltmer och blir tunnare, kommer mer ljus in och bebisen kommer att utveckla tydligare dygnsrytm.

Denna vecka kan bebisen stoltsera med fingernaglar och ett par fullt fungerande njurar. Levern kan nu också bryta ner en del avfallsprodukter.

Nu är det mycket mindre fostervatten och du har förmodligen lagt på dig mellan elva och 14 kg. Din navel har också sträckts och sticker förmodligen ut. Eventuellt känner du dig andfådd nu när livmodern har växt så att dess ovandel sticker upp i bröstkorgen. Du kan också ha fått matsmältningsproblem av samma orsak.

Pröva att stå på alla fyra för att avlasta ryggen och titta i vårt fotogalleri hur man lindrar värk och spänning i slutet av graviditeten. Fortsätt dricka mycket vatten även om du behöver kissa så ofta att du lika gärna skulle kunna flytta in på toa – bebisen behöver denna vätska. Däremot kan det vara klokt att dra ner på urindrivande drycker som té och kaffe.


Mina egna anteckningar:
Tycker bebisen har varit lite lugnare nu några dagar. Är ju inte så mkt plats där inne. Sover och är vaken periodsvis.
Vaknar aldrig av den på natten. Imorse vaknade jag av att telefonen ringde. När jag pratade märkte jag att bebisen rörde sig. Hörde kanske min röst?
Tycker att jag var mer andfådd för någon vecka sen.. Börjar kanske sjunka? Har ju legat med huvudet ner i några veckor. Ska höra på tisdag om han/hon fortfarande gör det.
Sparkar mkt uppåt, mest åt vänster sida. Och så långt ner i höger ljumske. Ena handen där kanske? :)
Dricker och kissar mest hela tiden.
Märker också ibland att bebisen slutar röra sig när jag drar upp tröjan. Står ovan att den ser ljus/mörker.
Hickar ibland, inte så ofta. Rör sig och bökar rundor. Känner var den ligger, det blir hårt!

Blir ibland lite trött i ryggen, men det är inte så farligt. Man ska vara positiv under förlossningen och jag är det redan nu innan. Jag mår bra/klarar detta..Det är inte så farligt..hahah Jag klarar att jobba.
Dock blir kroppen trött ibland och lite mindre tålamod. Men det går bra tycker jag. Räknade igår att jag har 16 arbetsdagar kvar. Det ska jag nog klara!!

Kommer nog sakna min mage och känslan när bebisen är ute.. Men då får vi ju ha vår bebis här istället!

Bebisen tror att den kan komma ut genom revbenen och magen.. Trycker på där.. "Fel väg, du lilla bebis!!"

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Sofie

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela