Sofie

Planering

Publicerad 2008-10-15 19:30:36 i Allmänt

Igår var det praktik igen. Det har gått bra. Jag har snart varit där i 4 veckor nu, det går fort. Det är roligt, barnen är så goa!
Mange var hos mig på kvällen!

Idag har vi haft temat-storyline hela dagen. Det har gått bra!
I eftermiddags har vi varit på en föreläsning om Arne Tragetons bok - att skriva sig till läsning.
Ett tips på hur man kan jobba med läsning och skrivning, som går ifrån det traditionella arbetssättet med en bokstav i taget osv... Intressant och bra med tips på arbetsmetoder. Man får ta lite av varje sedan när man ska jobba och göra det till sitt eget. Olika metoder passar olika barn.

Nu har jag suttit och fixat en planering tills på fredag när läraren från högskolan kommer och ska bedömma mig. Jag ska hålla i en mattelektion med 6åringarna. Jag har suttit och skrivit vad de ska lära sig, hur jag ska gå till väga, koppla till läroplan och kursplan osv. Det är svårt att skriva ner hela planeringen och hur jag ska gå till väga. Jag måste ju lyssna av barnen under lektionen, vad de kan och vad de säger för att spinna vidare och utmana deras tankar. Så kan inte skriva och följa hela planeringen. Har skrivit det i stora hela..
De kanske inte alls förstår eller kan det, då får man dra ner nivån och ta bort det man planerat. Man måste kunna vara flexibel...

Känner att det är mkt praktik och skolsnack i min blogg.. Men detta finns i mitt huvud just nu. Många tankar..
Vill klara praktiken och vara engagerad och aktiv. Göra det så bra som möjligt...

Det blir en tripp till Malmö ihelgen! Wiihoo.. Vill hem och hälsa på! Se hur de har fått det där hemma! Koppla bort Kristianstad och praktiken för en helg! Förhoppningsvis har besöket gått bra så jag kan slappna av lite i helgen!

Ska bara vara hemma och umgås med familjen och mina vovvisar, äta gott, gå på stan och bara va!!!

Me like!!!

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Sofie

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela