Sofie

Snart semester

Publicerad 2009-07-01 21:40:54 i Allmänt

Hade en liten diskussion med Mamma innan om dagens barn. Undra hur det kommer gå för dem i framtiden?
När jag och många av "gårdagens" barn var små fick vi lördagsgodis. Vi åt på mc donalds sällan, när det var något extra. osv. Idag dricker 2åringar coca cola, de går själv i frysen/skålen och tar godis/glass när som helst. Äter ofta pizza och på mc donalds, går upp mitt i natten och kollar på MTV osv.
Undra vad det beror på? Så klart finns det undantag. Men jag tror ändå det är stor skillnad jämfört med förr.
Antingen är det skillnad eller så beror det på att jag ser det på ett annat sätt nu. Jag hade inte gett min 2åring coca iaf. Man försöker väl hålla små barn i från det så länge som möjligt...?
Det bär ju trots allt med sig konsekvenser...

Man kan diskutera detta i all oändlighet och alla ser det på olika sätt. Mkt beror säkert på stress och rädsla för konflikter.
Det är väldigt lätt att ge barnet ett chokladkex i bilen på väg till förskolan, för att barnet inte ska skrika.
Det är dagens sanning, tragiskt nog.
Klart ska barnen få något gott, men de ska ju uppskatta det. Tror inte de gör det om det blir vardagsmat...
Belöning och glädje kan ges på många sätt.. Det ska inte ges, som mutning, för att förhindra dåligt beteende. (t ex kex i bilen, chips i kundvagnen)
Detta är ingen predikan, vet att man är väldigt svag för sina barn... Får se hur jag själv resonerar när jag får barn.. Men lite får man hålla på tycker jag. 

Snart väntar tre veckors semester!! Det ska bli väldigt skönt!!
På Fredag ska jag till Johan. Vi ska på fest hos hans kompis och sen ska vi till Sölvesborgsfestivalen en runda. (Jag vet inte hur namnet stavas, Johan hihihi)
På Lördag kör Mamma, hennes kusin och morbror upp och hämtar mig så kör vi vidare till Ronneby. Vi ska se diggiloo och titta runt där lite. Mamma har spenderat mkt av sin barndom där uppe.
På vägen ner lämnar de mig i Sölvesborg igen, där jag ska vara hos Johan lite. Ska även vara mkt med vännerna och på kristianstaddagarna!! Wiiieee! Ska bli mysigt att komma iväg lite och bara ta det lugnt o slappa!!


Syrran är jätte brun, vill helst inte vistas bredvid henne. De hade haft gytt och hon vill tillbaka hihihi....
Igår var vi på entre och shoppade lite. Jag köpte ett skärp, två shorts, ett linne och ett par lila converseskor.
Mkt rea så det var trevligt. Efteråt åt vi god mat hos mammas kusin!

Jag älskar sommar, sol, värme, mysiga kvällar!!!
Ändå klagar jag över värmen på jobb, det e sååååå varmt o kvavt.. Ska inte klaga nu.. :)

Kommentarer

Postat av: Annika

Publicerad 2009-07-03 15:31:59

Hej Sofie! Hur har du det på jobbet? Själv har man nu 4 lediga semester veckor, så skönt! Jaså du har blivit polare med Chippen ;) min moster med familj bor (i stuga) precis snett bakom honom i Hällevik..fräckt...trevlig sommar! kram!

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Sofie

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela