Sofie

vecka 39

Publicerad 2012-05-01 21:34:34 i Allmänt

Imorgon går vi in i vecka 39. Alltså 38 hela veckor är över, går in i den 39e veckan.

Nu kan bebisen komma när som helst. Det är inte många som prickar in det beräknade datumet, de flesta barn går över. Helt normalt, men de dagarna är nog extremt sega.
Hoppas iallfall att det blir en Maj bebis!

Här är lite information om vecka 39:

Barnet

Barnet är ungefär 50 centimeter långt. Det har vuxit färdigt nu men kan fortsätta öka i vikt. Allt handlar nu om att förbereda sig på livet utanför din trygga mage. Barnet producerar fett för att klara sig i kylan utanför magen. Levern och hjärtat lagrar näring för att ta till vid syrebrist under förlossningen. Näringen hjälper även det nyfödda barnet att klara sig utan föda det första levnadsdygnet.

Vikt 3 450 gram.

Mamma

Symfus-fundus är nu 33-38 centimeter. Kanske du känner dig som en jätte. I början av graviditeten är livmoderhalsen riktad bakåt för att hindra att öppningen vidgas. Nu ändras riktningen och livmoderhalsen kortas ner några centimeter. Du kan känna dig tung och trött samt ha kraftiga förvärkar. Men härda ut, snart är förlossningen här.

Vila!

Vila så mycket du kan, du behöver alla krafter. Har du svårt att sova på natten, ta igen det på dagen. Det gör inget om du vänder på dygnet, det kommer du i alla fall att göra när barnet är ute. Bättre att ständigt vara så utsövd som det går, eftersom du inte har någon aning om när förlossningen sätter igång. Kanske får du inte sova på 24 timmar om du har en lång latensfas med värkar som håller dig vaken. Så sov så ofta du bara kan innan! Har du svårt att sova - vila istället


Egna tankar:
Jag känner mig tröttare och har NOLL tålamod emellanåt. Magen känns stor, tung och jag är osmidig. hahah Men jag vet att det är många som har mkt större mage än mig.
Sammandragningar har jag rätt ofta och ett tryck neråt. Känner att den rör sig lite lite där inne, inte mkt stora rörelser. Det är nog trångt nu.
Sover rätt dåligt, måste vända mig från sida till sida när jag vaknar och även kissa 1-2ggr/natt.
Svullna fötter på kvällen, men jag kommer i mina vanliga skor fortfarande. Tack och lov!
Det mesta är fixat här hemma nu. Vi har även bäddat sängen, så vi är redo.
Pratar om bebisen och längtar. Är nyfikna nu.

Jag har haft en rätt "lätt" och skonsam graviditet tycker jag, när jag ser tillbaka på det och jämför med många andra. Men känner att jag är lite less på det nu i slutet. Mest att jag längtar och är så nyfiken så jag nästan spricker. Inte så konstigt kanske, har väntat i 9månader snart...

Jobbar denna veckan, sen är det bara vila som står på schemat. Ta hand om mig själv. Vet ju aldrig när bebisen får för sig att titta ut till oss.

Bara 14 dagar kvar till det datumet vi länge längtat efter. Vet att man inte ska stirra sig blind på det. Oftast går man över. Men rätt månad är här iaf, förhoppningsvis ;)

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Sofie

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela